een muts op mijn hoofd - Reisverslag uit Pyongyang, Noord-Korea van Guido Versloot - WaarBenJij.nu een muts op mijn hoofd - Reisverslag uit Pyongyang, Noord-Korea van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

een muts op mijn hoofd

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

09 December 2012 | Noord-Korea, Pyongyang

Een muts op mijn hoofd, mijn kraag staat omhoog.
Het is hier ijskoud, maar meestal wel droog.
De dagen zijn kort hier, de nacht begint vroeg.
De mensen zijn stug en er is maar geen kroeg.
Als ik naar mijn appartement loop, na een donkere dag.
Dan voel ik mijn huissleutels diep in mijn zak.

En ik loop hier alleen in een te stille stad,
Ik heb eigenlijk nooit last van heimwee gehad.
Maar de mensen ze slapen, de wereld is dicht.
En dan denk ik aan Nederland, want daar brandt nog licht.

Deze tekst zit mij nu al weken in mijn hoofd als ik ’s ochtends naar en ’s avonds van mijn werk naar huis loop. Misschien een leuk rijmpje voor Guus Meeuwis om op muziek te zetten (zal nog best is een hit kunnen worden). Het beschrijft vrij aardig de situatie hier, ijskoud (-15 overdag is geen uitzondering), donker, slapende mensen (ook overdag als ze wakker zijn) en als het hier al donker is, is het in Nederland nog steeds licht. Als het hier donker is, is het vaak ook echt donker, want vaak is straatverlichting uit, dus loop ik altijd met mijn zaklamp op zak.

Sinds 1 week sneeuwt het regelmatig. Het begon allemaal maandag 3 december. Toen we ’s ochtends naar het ziekenhuis in Pyongsong vertrokken, was het 3 graden boven nul en regende het. Gedurende de (normaal gesproken 1 uur durende) rit nam de temperatuur snel af en veranderde de regen in sneeuw. Het laatste stuk was het bijna onmogelijk geworden om nog verder te rijden. Onze Landcruiser had weinig moeite, maar om ons heen gleden de andere weggebruikers ((vracht-)auto’s, fietsers en voetganger) alle kanten op en was de situatie levensgevaarlijk geworden. Toen we in het ziekenhuis aan kwamen, was de temperatuur tot onder -8 gedaald. Helaas zijn de ziekenhuizen hier niet verwarmd, dus ook ijskoud. Aan het einde van de ochtend sneeuwde het nog steeds en dus besloten we om huiswaarts te gaan. Dat dachten we dus, want alle toegangswegen naar Pyongsong waren onbegaanbaar geworden en dus afgesloten. Eerst maar wat gaan eten en afwachten dus. Na 1,5 uur waren de normale wegen nog steeds afgesloten, maar werd de snelweg, die vanwege reparaties afgesloten was, opengesteld. Eindelijk konden we stapvoets rijdend, over tot ijs gevroren sneeuw, naar Pyongyang. Doordat we zo langzaam moesten rijden, konden we genieten van het wonderschone winterlandschap.
Het was al donker toen we in Pyongyang en overal op de weg waren mensen bezig om met scheppen en hamers het ijs van de weg te verwijderen. Dit gehak ging de gehele nacht door. Het lawaai maakte slapen moeilijk, maar ik had weinig te klagen in mijn warme bedje.

De rest van de week is de temperatuur niet meer boven de -5 graden uitgekomen. Dinsdagavond was het grootste gedeelte van de sneeuw en ijs verwijderd, maar woensdagochtend begon het weer heftig te sneeuwen. Gelukkig kon de Sint ondanks de sneeuw ook dit jaar mijn huisje wel vinden en heeft hij mij heerlijk kunnen verwennen. Als hij in dit weer kan werken, moet ik dat zeker ook kunnen. Het is weliswaar niet makkelijk, maar dat wisten we van tevoren en dus gaan we ook deze uitdaging niet uit de weg. Het is ook nog maar 2 weekjes en dan kan ik even naar Nederland om kerst thuis vieren. Toch weer iets om echt naar uit te kijken. Hopelijk laat het weer hier het vliegtuig toe om te landen en op te stijgen, de vluchten zijn de afgelopen week gecanceld of zeer vertraagd. Vingers gekruist houden dan maar.

  • 09 December 2012 - 11:00

    Indra:

    Wauw wat een verhaal weer, wat is de kachel hier lekker...
    Alsof het weer zo moet zijn, toen Sterre wakker werd vanochtend vroeg ze:
    mama wanneer komt oom Guido ?
    Heb je mail voorgelezen, maar dat heb je mss kunnen horen ... Haha
    Vindt weer zo toevallig
    Ze is blij dat ze niet weer verrast wordt, haha
    Tot gauw, en we gaan zeker duimen
    Grtjs van ons

  • 09 December 2012 - 11:18

    Piet Optiek:

    Ha Guido, hier was ook sneeuw, maar het regent al weer weg...Wat een luxe hebben we hier toch, onverwarmde ziekenhuizen, brrrr je zal er maar liggen. Fijn dat je met kerst thuis kunt zijn, geniet ervan, groetjes Piet

  • 09 December 2012 - 20:32

    Joke Verkerk:

    Hoi Guido, wat een verhalen en wij klagen al als we i.p.v. 20 minuten rijden er ruim een uur over doen om op het werk te komen.
    Ja de eerste sneeuw hier was donderdag en meteen een chaos op de weg.
    En dan thuis komen en de kachel brand heerlijk.
    Geniet nog van je tijd daar, en ik duim dat je de feestdagen thuis in Nederland bij je familie kan doorbrengen.

    Lieve groet Joke

  • 10 December 2012 - 10:00

    Elvira Nuijten:

    Geen verwarming in de ziekenhuizen? verschrikkelijk.......Succes verder met de kou en geniet van je warme bedje ;-)
    groetjes Elvira

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noord-Korea, Pyongyang

Noord korea

Met ICRC een jaartje werken in DPRK

Recente Reisverslagen:

30 April 2013

Weer thuis

15 April 2013

Laatste berichtje uit Korea

16 Maart 2013

Verjaardagen en Cambodia

11 Februari 2013

Gelukkig lunar Nieuwjaar

15 Januari 2013

kerst en nieuwjaar
Guido

Fysiotherapeut voor het International Committee of the Red Cross (ICRC)

Actief sinds 22 Juni 2008
Verslag gelezen: 679
Totaal aantal bezoekers 181694

Voorgaande reizen:

01 Januari 2024 - 28 Februari 2024

Gaza strook

01 Augustus 2023 - 31 Januari 2024

Jemen

01 September 2022 - 01 Maart 2023

Oekraine

15 Oktober 2020 - 14 April 2022

Syrië

06 Februari 2020 - 01 Oktober 2020

Mosul 2

18 December 2018 - 18 December 2019

Pakistan

17 Oktober 2017 - 16 November 2018

Zuid-Sudan (2)

25 Januari 2017 - 31 Augustus 2017

Noord-Irak

17 Januari 2016 - 31 Januari 2017

Ethiopië

16 November 2014 - 16 November 2015

Zuid Sudan

17 Februari 2014 - 16 Oktober 2014

Irak

18 September 2013 - 09 December 2013

Syrië

13 Maart 2012 - 30 April 2013

Noord korea

Landen bezocht: