Lente in Pyongyang - Reisverslag uit Pyongyang, Noord-Korea van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Lente in Pyongyang - Reisverslag uit Pyongyang, Noord-Korea van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Lente in Pyongyang

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

22 April 2012 | Noord-Korea, Pyongyang

Hallo allemaal,
Allereerst bedankt voor jullie felicitaties. Het blijft vreemd om mijn verjaardag ver van familie en vrienden te vieren, maar des te leuker om wat van jullie te horen. Hier heb ik het gevierd met een borrel na het werk bij ons thuis. Aangezien de lokale medewerkers niet onze compound in mogen, heb ik de volgende dag op kantoor op gebak getrakteerd. Al met al er toch een klein feestje van kunnen maken. Uiteraard niet zo groot als de overige feesten hier, maar dat had ik al lang opgegeven.

Hier gaat verder alles gewoon door. Donderdag eerste werkdag van de week gehad en gelijk druk aan het werk gegaan en die dag ook 2(!) patiënten kunnen behandelen. Langzaam krijgen we hier steeds meer vertrouwen en daarmee ook meer werk.

Vrijdag is het altijd kantoor dag en moeten er rapporten geschreven worden over de afgelopen week. Aangezien we het hier (nog) niet erg druk mee hebben, hebben we gisteren een tafeltennistafel aangeschaft, zodat we elke week kunnen afsluiten met een kort internationaal tafeltennis toernooi (Korea, Nieuw-Zeeland, Mexico, Zwitserland, Frankrijk, Engeland, België en Nederland).

Inmiddels is de lente hier begonnen. Net een paar mooie dagen achter de rug. Veel zon en temperaturen boven de 20 graden. Onmiddellijk begint de stad hier ook te kleuren. De bomen worden groen of vol met bloesem. Ideaal om de vrije dagen doorkomen met lezen, studeren (op het balkon), wandelen en hardlopen. Dat laatste valt hier niet echt mee, aangezien de lucht hier zeer droog is en vol stof. Na het lopen eerst wat tijd nodig om de longen weer zand- en stofvrij te krijgen. En dan maar zeggen dat sporten gezond is. Ik zat dus met smacht te wachten op een nachtje regen. Mijn gebeden zijn helaas iets te goed verhoort, het regent het nu al de gehele dag. Dan maar niet hardlopen en op naar het zwembad (en de sauna). Wel hebben we ons uitje naar de botanische tuin maar uitgesteld.

Een aantal van jullie heeft gevraagd met wie ik op de foto sta, voor het monument. Dit is een van mijn nieuwe vrienden hier. Hij is een van onze chauffeurs en diegene met ik het meeste meerijd. We kunnen samen hele gesprekken voeren, terwijl hij net zo goed Engels kan als ik Koreaans. Met handen en voeten praten maakt echter ook veel duidelijk (en is vaak nog leuker ook).

• 22 April 2012 - 12:53

Tante Ineke:

Ik heb je vaak een bericht gestuurd, maar blijkt niet aan te komen, digibeet ik sorry,wie weet komt het nogmaals aan tzt, je vader heeft mij nu geholpen, alsnog van harte gefeliciteerd gr. Wim en Ineke

• 22 April 2012 - 13:24

Piet Optiek:

Hoi Guido, nou hier is de lente nog ver te zoeken! Hagel, regen en onweer tegelijk, maar verder alles goed hier, ze zeggen dat het volgende week beter weer wordt, daar zit iedereen met smart op te wachten (na die paar mooie dagen al weken terug wil iedereen LENTE!!)

• 22 April 2012 - 16:03

Joke Verkerk:

Hoi Guido,
    Hier alles goed hoor :) behalve het weer, het wil maar geen lente worden, het is nat en koud, dan maar mijn weken aftellen (13) naar de vakantie daar is het wel warm. Geniet iedere keer van je verhalen, ga zo door.
    Groetjes Joke

• 25 April 2012 - 19:40

Jeroen Schols:

Ha Guido!

Wat een gave verhalen allemaal!
    Tot wanneer blijf je daar?
    Geniet er in ieder geval met volle teugen van!

Groeten,

Jeroen