Wonen en marathon - Reisverslag uit Pyongyang, Noord-Korea van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Wonen en marathon - Reisverslag uit Pyongyang, Noord-Korea van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Wonen en marathon

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

08 April 2012 | Noord-Korea, Pyongyang

Hallo allemaal,
Aangezien ik veel vragen van jullie heb gehad over hoe ik hier woon en er deze week toch weinig gebeurd is, bij deze een korte beschrijving (en foto’s).
Ik heb samen met een huisgenoot en mooi appartement aan de rand van een van de ambassade wijken. Het is een 4 verdiepingen tellend gebouw (zonder lift) en wij wonen op de vierde. In het gebouw wonen nog 3 tweetallen van het Rode Kruis. Het gebouw staat samen met 3 andere gelijksoortige appartementen gebouwen op een ommuurde compound met 1 ingang, die dag en nacht bewaakt wordt. Niet zozeer voor onze veiligheid, maar om de Koreanen buiten te houden zodat ze geen contact met ons kunnen hebben. Om de hoek zijn een aantal Westerse winkels, waar wij dus boodschappen kunnen doen.
Het appartement zelf bestaat uit een grote woonkamer, een grote aparte keuken en badkamer, 3 slaapkamers en een berging. We hebben hier de beschikking over internet en TV met een klein aantal internationale zenders.

Deze week een knap staaltje van Koreaanse aanpak gezien. Tijdens het ontbijt zagen we mensen de ramen van het tegenoverliggend gebouw afplakken. Toen we 3 uur later thuiskwamen van het zwemmen, was het gehele gebouw roze geschilderd en waren de ramen weer vrij. Dus in 3 uur tijd hadden ze een geheel gebouw van de buitenkant geschilderd. Het kan dus blijkbaar wel snel.

Vandaag was de Pyongyang marathon, waar we naar zijn gaan kijken. Het is hier lang niet zo massaal als in Europa en er zijn ook geen reclame en standjes met van alles en nog wat. Langs het parcours (4 ronden van 10 km) was er weinig interesse, maar rond de finish was het best gezellig. Speciaal om te zien dat de grote brede wegen hier verkeersvrij gehouden worden voor een handje vol hardlopers. Helaas was er van te voren niets bekend over de marathon en dus heb ik niet mee kunnen doen. Dat had ik wel leuk gevonden, een (deel van een) niet alledaagse marathon lopen.

• 08 April 2012 - 13:34

Papim:

Het zou leuk zijn als er veel reacties komen van mensen die deze verslagen lezen. Ik weet dat er veel belangstellenden zijn.

• 08 April 2012 - 22:53

Ursula:

Ik zat al even te wachten op nieuws, mooi stekkie, en balen van de marathon. Foto's van je werkplek zullen wel lastig zijn, ben benieuwd hoe het daar gaat. Hou je taai!

• 09 April 2012 - 06:41

Piet Optiek:

Hoi Guido, zo, je bent al helemaal in Korea kleuren;) Dat gaat snel:) Je woont mooi hoor, vind je het jammer om niet tussen de mensen zelf te wonen? Of maakt het je niet zo veel uit? Volgende marathon kun je vast meedoen, fijne Pasen nog (of doen ze daar niet aan?) Verstop dan maar zelf wat eitjes:D

• 11 April 2012 - 20:47

Simone:

Ik ben even op vakantie geweest, en heb al een heleboel gemist;-). Leuk om te lezen, en te zien!!
    En: een marathon loop je helemaal, hè;-), niet een deel.