honderd dagen - Reisverslag uit Pyongyang, Noord-Korea van Guido Versloot - WaarBenJij.nu honderd dagen - Reisverslag uit Pyongyang, Noord-Korea van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

honderd dagen

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

25 Maart 2012 | Noord-Korea, Pyongyang

Hallo allemaal,
Het gaat niet zo zijn dat ik om de paar dagen ga schrijven, maar dit moet ik even kwijt. Het was vandaag de herdenking van het feit dat de Grote Leider 100 dagen geleden is overleden.

Gisteravond gehoord dat we vandaag moeten aantreden voor de herdenking van de 100ste sterfdag van Kim Jong Il. Na om 9.00 uur van huis te zijn opgehaald, naar een verzamelplaats gereden. Hier werden de auto’s en iedereen daarin gecontroleerd. 9.30 uur reden we in konvooi door een geheel afgezette stad. Aangekomen op het Kim Il Sung plein werden we weer gecontroleerd, waarna we in groepjes voor de ingang werden gereden. Officieel moest er in iedere auto een gewapende soldaat mee, maar in de Rode Kruis auto’s mogen geen wapens, waardoor er voor ons een uitzondering gemaakt werd. Wel werden we daardoor extra steng gecontroleerd. Na nog een keer te zijn geïnspecteerd, mochten we naar binnen. Aangezien we genodigden waren, mochten we op de gigantische tribune plaatsnemen. Toen we op de tribunes aankwamen, konden we over het gehele plein kijken. Wat we daar zagen is onmogelijk te beschrijven. Honderden duizenden mensen stonden op het plein en aan de overkant van de rivier, ook de straten naar het plein toe stonden helemaal vol. De mensen aan de randen van het plein hadden rode vlaggen bij zich en de binnenste tig rijen waren voor het leger, wat verschillende kleuren strepen door de massa zorgde. De plechtigheid begon met een fanfare, waarna we minuten lang gebogen stonden, als eerbetoon. Vervolgens werden er toespraken gehouden (waar we dus niets van verstonden). Na afloop weer de fanfare en tot slot weer buigen tijdens de kanonschoten. Toen was het dus echt afgelopen en binnen enkele minuten was het gehele plein leeg. Terug naar de auto’s en naar huis. Een heel spektakel. Fototoestellen mochten helaas niet mee, dus geen eigen foto’s, maar wel van de officiële pers waar ik ook op sta (wel goed zoeken).

• 25 Maart 2012 - 07:45

• 25 Maart 2012 - 09:44

Joke Verkerk:

Hoi Guido,

Ja, dat ging mis,
    Wat geweldig wat je meemaakt, had je niet kunnen dromen, en dan de berichtgeving, had gedacht lang niets van je te horen, geniet en hou me op de hoogte, geweldig.
    Joke

• 25 Maart 2012 - 13:38

Fokko:

Hè Guido wat leuk wat van je te horen toch best wel bijzonder lijkt me om dit eens mee te maken, maak je ook niet dagelijks mee. Beetje jaloers ben ik wel. Kijk weer uit naar je volgende bericht. Veel indrukken daar en tot horens,

Fokko

• 25 Maart 2012 - 17:52

Marieke:

Joh, dat lijkt me heel indrukwekkend en erg bijzonder om mee te maken.
    Ben benieuwd hoe het daar met je is!!!
    Succes, geniet (kan dat daar?)!
    Marieke

• 25 Maart 2012 - 19:28

Lize:

Blijken de hilarische filmpjes die Peter bij je afscheid liet zien, nog echt te gebeuren ook! Goed om te lezen hoe je dit met Hollandse nuchterheid beschrijft.

• 25 Maart 2012 - 21:08

Klaas:

goed om van je te horen en een heel aparte ervaring lijkt me. succes met je werk.

• 25 Maart 2012 - 21:48

Ursula:

Om met Sjaan te spreken: Bizar...

• 26 Maart 2012 - 08:52

Emiel Kistemaker :

Angstaanjagend indrukwekkend en dat jij daar nou weer tussen moet staan met die donkere brilleglazen. Hou je haaks Hemingway

• 27 Maart 2012 - 11:33

Hans Van Elst:

Hoe lang duren minuten buigen ?

• 28 Maart 2012 - 19:08

Trix:

Wel een belevenis zeg!
    Goed dat je er nu eindelijk zit. Ik blijf je volgen.

• 02 April 2012 - 20:06

Anneloes:

Hoi Guido,
    Goed om weer te kunnen lezen over je belevenissen.
    Inderdaad lijkt mij ook heel indrukwekkend om daar op het plein tussen al die mensen te staan. Groetjes Anneloes

• 25 April 2012 - 18:48

Gerard En Julia:

hallo guido wat een belevenis allemaal zondag eind van de middag kennis gemaakt met de nieuwe bewoners, leuk dat we dit hebben doorgekregen van je ouders en ik ben hier geen held in maar zou het leuk vinden als dit allemaal lukt ik vindt het heel leuk als we je zo kunnen volgen heelveel groetjes van je buren gerard en julia