Weer terug aan het werk - Reisverslag uit Mosoel, Irak van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Weer terug aan het werk - Reisverslag uit Mosoel, Irak van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Weer terug aan het werk

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

01 Augustus 2020 | Irak, Mosoel

De 2 weken quarantaine gingen redelijk snel voorbij. Gelukkig was het weer niet dusdanig dat je ook snel naar buiten wilde. Helaas gingen de 2 dagen tussen de quarantaine en dat ik weer terug naar Irak vloog nog sneller voorbij. De hele vakantie liep dus iets anders dan gepland, maar toch was het wel lekker om even thuis te zijn.

De vliegreis was in de 2 weken erg veranderd. In vergelijking met eerst was Schiphol druk (nog niet zoals daarvoor, maar duidelijk drukker). Om de ene of andere reden waren nu wel meer mensen met een mondkapje op, blijkbaar is de ernst toch tot meer mensen doorgedrongen. Bij het inchecken kregen we van Qatar Airways zelfs een gezichtsmasker die tijdens het inchecken en gedurende de gehele vlucht opgehouden moest worden. Niet echt comfortabel mondkapje en gezichtsmasker, maar veiligheid gaat voor. Voor het personeel in het vliegtuig moest het wel makkelijker werken zijn, aangezien zij nu niet geheel in overall hoefden te werken.

Eenmaal in Bagdad, werden we opgevangen en naar ons quarantaine huis gebracht. Hier zouden we 14 dagen opgesloten moeten blijven. Nu was het geluk echter wel aan mijn kant. Er werd een nieuwe regel ingevoerd. Na 4 dagen quarantaine werd er een test gedaan en aangezien deze negatief was, mocht ik na 6 dagen al weer terug naar Mosul en aan het werk. Wel met extra maatregelen, maar toch was dit beter dan 14 dagen opgesloten te zitten. Ik had hier echt mazzel mee, want een paar dagen later, werd de 14 dagen quarantaine weer ingevoerd.

Het werk gaat nog steeds erg langzaam. Dankzij de Covid-19 pandemie, mogen we maar 1 patiënt tegelijkertijd behandelen in het centrum en moet er tussen elke patiënt door het gehele centrum schoongemaakt worden. We zijn dus meer bezig met schoonmaken, dan met het behandelen van patiënten. Dit is natuurlijk niet helemaal wat wij willen, maar we zijn allang blij dat we mensen kunnen blijven helpen.

Het weer had in de 2 weken in Nederland ook niet stilgestaan. De temperatuur is inmiddels weer opgelopen naar rond de 50 graden. Nu kan ik daar om de ene of andere reden wel redelijk goed tegen en probeer ik mijn tijd toch nog zoveel mogelijk buiten (op het balkon) door te brengen. Helaas kan de elektrische apparatuur minder goed tegen de hitte en zijn mijn telefoon en laptop er regelmatig mee gestopt vanwege oververhitting. Dus deze maar binnenhouden en dus moet ik noodgedwongen ook wat meer binnen zitten dan ik zou willen. Misschien is dat ook wel wat gezonder.

• 05 Augustus 2020 - 09:37

Piet Optiek:

Dat ziet er mooi uit, dat masker. Fijn dat je weer wat kan doen, blijf voorzichtig, hier in Nederland laait het weer op. Ik zal weer eens een brief schrijven, komt eraan :)
    Groetjes Piet