Begin van een nieuwe missie - Reisverslag uit Masqat, Oman van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Begin van een nieuwe missie - Reisverslag uit Masqat, Oman van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Begin van een nieuwe missie

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

04 December 2017 | Oman, Masqat

Hallo allemaal,

Het is alweer anderhalve maand geleden dat ik naar Zuid-Soedan vertrokken ben. Ik heb al die tijd niets van mij laten horen. Helaas ook hier weer erg druk. Ik ben hier aangekomen aan het einde van het regenseizoen en dat betekent dat het moeras snel is opgedroogd. Het grootste nadeel hiervan is dat de gebieden weer makkelijker bereikbaar zijn en dus de gevechten qua intensiteit toenemen. Dit hebben we gemerkt in de ziekenhuizen die we ondersteunen. Ik ben verantwoordelijk voor de fysiotherapie in al de 4 ziekenhuizen verspreid over het land. In totaal werk ik met 5 Zuid-Soedanese fysiotherapeuten. Op dit moment is het niet alleen maar begeleiden van deze fysiotherapeuten, maar is het vooral bijspringen waar nodig en mogelijk. Ik vlieg dus het hele land door en werk weer eens een 7 dagen per week (wat eigenlijk nog te weinig is, ik zou veel meer moeten kunnen werken).

De enige reden dat ik deze blog nu kan schrijven, is dat ik op een korte vakantie ben. Verplicht even een weekendje bijkomen, mijn eerste echte vakantie van het jaar. Ik zit nu lekker aan het strand van Muscat, Oman. Even helemaal niets anders doen over het strand wandelen, wat zwemmen en luieren in een erg prettig land. Mooi strand, aardige mensen en heel open. Ik ben er precies tijdens een nationale feestdag en dus was het gezellig druk op het strand met vooral Omani en weinig toeristen. Uiteraard ook even sightseeing gedaan in de stad, maar de meeste tijd toch op het strand doorgebracht (en dit keer niet zo erg verbrand).

Alle tijd om te reflecteren op het afgelopen jaar en wat een jaar is 2017 geweest. Een jaar geleden zat ik nog in Ethiopia, om gelijk door te gaan naar Mosul en nu na een paar weekjes in Nederland alweer in Zuid-Soedan. Drie totaal verschillende landen en verschillende omstandig- en werkzaamheden. In Ethiopië werkte ik in verschillende revalidatie centra, terwijl ik in Mosul en nu vooral in ziekenhuizen en met echte noodhulp bezig ben. Ondanks dat Mosul en Zuid-Soedan allebei oorlogsgebieden zijn, verschillen beide situaties nogal. In Mosul zaten we echt aan het front, terwijl er hier zoveel fronten zijn, dat we er meestal niet in de buurt zijn. De verwondingen die we hier behandelen, zijn daardoor vaak al dagen oud en behoorlijk geïnfecteerd, wat weer een heel ander behandelregime heeft. Ook verschuiven de fronten continu. In de minder stabiele regio ‘s hebben we dan ook geen ziekenhuizen tot onze beschikking, maar werken we in tenten in de middle of nowhere. Ook wijzelf slapen in tenten of in de gewone buitenlucht (in de tent is het vaak te heet en het is nu toch droge seizoen).

Helaas voor jullie, kan ik ook deze keer niet veel foto’s laten zien, omdat dit vaak erg gevoelig ligt. Dus moeten jullie het maar met mijn vakantie foto’s doen.

  • 04 December 2017 - 20:02

    Piet Optiek:

    Ha Guido,

    Goed dat je even genoten hebt, blijft zo verschrikkelijk mooi, dat werk wat je doet.
    Mail je binnenkort een brief zoals beloofd:)

    Lieve groet, Piet

  • 06 December 2017 - 10:22

    Joke:

    Hoi Guido, fijn om iets van je te lezen en wat een werk doe je!

  • 08 December 2017 - 12:02

    Mieke Van Dalen:

    Beste Guido Versloot,

    In FysioPraxis, vakblad voor fysiotherapeuten, zouden we graag aandacht besteden aan uw werk tijdens uw missies. Zou u ervoor voelen om een paar vragen op de mail te beantwoorden? Ik begrijp uit uw verhaal dat beeld uit Zuid-Soedan lastig is, maar misschien kunnen we beeld gebruiken uit eerdere missies.

    Graag hoor ik van u.
    Met vriendelijke groet,
    Mieke van Dalen
    Coördinator/eindredacteur FysioPraxis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guido

Fysiotherapeut voor het International Committee of the Red Cross (ICRC)

Actief sinds 22 Juni 2008
Verslag gelezen: 870
Totaal aantal bezoekers 181016

Voorgaande reizen:

01 Januari 2024 - 28 Februari 2024

Gaza strook

01 Augustus 2023 - 31 Januari 2024

Jemen

01 September 2022 - 01 Maart 2023

Oekraine

15 Oktober 2020 - 14 April 2022

Syrië

06 Februari 2020 - 01 Oktober 2020

Mosul 2

18 December 2018 - 18 December 2019

Pakistan

17 Oktober 2017 - 16 November 2018

Zuid-Sudan (2)

25 Januari 2017 - 31 Augustus 2017

Noord-Irak

17 Januari 2016 - 31 Januari 2017

Ethiopië

16 November 2014 - 16 November 2015

Zuid Sudan

17 Februari 2014 - 16 Oktober 2014

Irak

18 September 2013 - 09 December 2013

Syrië

13 Maart 2012 - 30 April 2013

Noord korea

Landen bezocht: