Een ongeluk komt nooit alleen - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Een ongeluk komt nooit alleen - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Een ongeluk komt nooit alleen

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

31 Juli 2021 | Syrië, Aleppo

Er is alweer een maand voorbij. De tijd vliegt, maar er is dan ook veel gebeurd deze maand.

Al een tijdje stond er een training in Aleppo gepland en dus kon ik een week afstand nemen van de werkzaamheden in het kamp. Uiteraard was de week voor mij vertrek extra druk met patiënten die nog gezien wilden worden voordat ik 1,5 week weg zou zijn. Het was dus een paar dagen hollen en dat gaat niet altijd goed. De dag voordat ik naar Aleppo zou vertrekken, zag ik even een grote steen over het hoofd en dus ging ik languit voor mijn patiënten op de grond liggen. Het gevolg, een open knie en elleboog en een paar gebroken ribben (had ik maar niet op de walkietalkie moeten vallen). Zoals altijd, kwam de echte pijn gelukkig wat later en kon ik mijn dag “gewoon” afmaken. De echte pijn kwam pas in de bus terug en natuurlijk ‘s avonds in bed. Ik bofte echter, aangezien de timing niet veel beter kon, want de volgende dagen hoefde ik niet veel te doen, aangezien dit dus reisdagen waren. Ook de bij de cursus kon ik mij rustig houden. Het moeilijkste tijdens de training, was het wakker blijven na een paar dagen zeer slecht slapen.

Na ruim een week was de pijn duidelijk minder en kon ik weer beter slapen. De laatste dagen in Aleppo, kon ik dus toch nog even de stad in. Ondanks alle schade die het conflict bij deze stad heeft aangericht, blijft er nog genoeg over om van te genieten, al is het maar de vrijheid om een avondje in het park door te brengen. Ik had mijn tijd in Aleppo anders voorgesteld, maar als ik niet was gegaan, had ik een paar dagen thuis moeten zitten, want mijn normale werk was niet mogelijk geweest.

Op de weg terug van Aleppo naar Hassakeh, heb ik het weekend in Damascus moeten doorbrengen (er zijn namelijk maar een paar vluchten per week van Damascus naar Hassakeh). Dus ook daar wat tijd gehad om de stad in te gaan en weer van de mooie oude stad te genieten.

Eenmaal terug aan het echte werk, was de eerste dag weer ongelooflijk druk. Niet alleen had ik patiënten op mij wachten, maar de dagen daarna was het offerfeest en willen de mensen liever niet naar het ziekenhuis komen. Dus 1 dag doorgegaan, waar ik 1,5 week geleden was gestopt. Rennen, rennen en nog eens rennen. Ik nam het doorgaan echter iets te letterlijk, dus dat kon weer eens niet goed gaan. Na wat ik dacht mijn laatste patiënt zou zijn, was ik aan het opruimen en haalde ik mijn vinger open. Het wondje stelde niet zo veel voor en in eerste instantie voelde ik het niet eens, maar met deze temperatuur kwam het bloed er met stromen uit en was niet zo makkelijk te stoppen. (Het verbaasde mij echter dat ik nog kon bloeden, aangezien je bij deze temperaturen nooit voldoende kan drinken en ik behoorlijk uitgedroogd was, maar blijkbaar had ik nog genoeg vocht over). Geluk bij een ongeluk was dat ik natuurlijk in een ziekenhuis werk en het redelijk aan het einde van de dag was. De chirurg had tijd om er even een hechting in te doen, wat bloeden stopte. Een klein verbandje er omheen en ik kon weer aan het werk, want er waren toch weer wat patiënten gekomen. Interessant om te werken, terwijl je niets met je wijsvinger kunt voelen, vanwege de verdoving. De handelingen gingen dus iets minder handig, maar het lukte wel. De volgende dagen weinig last gehad en na 5 dagen kon de hechting eruit.

De afgelopen week zonder verdere kleerscheuren doorgekomen en zelfs de ribben zijn niet gevoelig meer. Ik heb dus ook eindelijk weer een stukje kunnen hardlopen. Dat viel weliswaar niet mee, maar dat was meer omdat ik een paar weken niet heb kunnen hardlopen en met deze hitte is het toch al niet erg makkelijk. Je moet er vroeg voor opstaan, zodat de temperatuur niet te hoog is (een graadje of 35), maar de rest van de dag vrij om genoeg uit te kunnen rusten (en dit stukje te schrijven).

  • 31 Juli 2021 - 17:12

    Piet Optiek:

    Wat een verhaal weer, je bent me een topper van de grootste orde. Weer diep respect voor jouw werk.
    Blijf voorzichtig, lieve groet Piet

  • 16 Augustus 2021 - 16:58

    Ursula:

    Joh Guido,
    Ik moet weer even bijlezen na een lange pauze, val ik zomaar in dit spektakel. Ik hoop dat al je ledematen weer hersteld zijn.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Syrië, Aleppo

Guido

Fysiotherapeut voor het International Committee of the Red Cross (ICRC)

Actief sinds 22 Juni 2008
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 181192

Voorgaande reizen:

01 Januari 2024 - 28 Februari 2024

Gaza strook

01 Augustus 2023 - 31 Januari 2024

Jemen

01 September 2022 - 01 Maart 2023

Oekraine

15 Oktober 2020 - 14 April 2022

Syrië

06 Februari 2020 - 01 Oktober 2020

Mosul 2

18 December 2018 - 18 December 2019

Pakistan

17 Oktober 2017 - 16 November 2018

Zuid-Sudan (2)

25 Januari 2017 - 31 Augustus 2017

Noord-Irak

17 Januari 2016 - 31 Januari 2017

Ethiopië

16 November 2014 - 16 November 2015

Zuid Sudan

17 Februari 2014 - 16 Oktober 2014

Irak

18 September 2013 - 09 December 2013

Syrië

13 Maart 2012 - 30 April 2013

Noord korea

Landen bezocht: