De eerste weken - Reisverslag uit Pesjawar, Pakistan van Guido Versloot - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Pesjawar, Pakistan van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

De eerste weken

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

10 Februari 2019 | Pakistan, Pesjawar

Alweer 1,5 maand in Pakistan. Aan de ene kant heel snel gegaan en andere kant lijkt het veel langer geleden dat ik uit Nederland vertrokken ben. Na een jaar in Zuid-Soedan heb ik vooral moeten wennen aan het klimaat hier. Met een echt landklimaat, is het de afgelopen weken behoorlijk koud geweest. ‘s Nachts temperaturen rond het vriespunt, terwijl het overdag oploopt tot rond de 15 graden. Daarnaast is er een extreem droge lucht. Na het douchen is het bijna niet nodig om je af te drogen, want voordat je een handdoek kan pakken, ben je al droog. Allebei gaat binnekort veranderen, aangezien de zomer hier extreem warm en vochtig blijkt te zijn. Ik zal af moeten wachten, maar nu ben ik vooral aan het genieten van het feit dat de verwarming nauwelijks meer aan hoeft.

Zoals ik al zei, is de tijd tegelijkertijd snel en ook langzaam gegaan. Soms heb ik het idee dat ik hier net ben geland. Het project is dan ook zo groot, dat ik nu eindelijk door begin te krijgen hoe het in elkaar zit. Het is niet makkelijk geweest om een overzicht te krijgen van alle 30 projecten verspreid over het hele land, waar ik de leiding over heb. Aan de andere kant ben dusdanig druk hiermee, dat de tijd omgevlogen is.

Ondanks de drukte op het werk, heb ik buiten werktijd, dit keer gelukkig wel genoeg tijd om te ontspannen. Niet dat er veel te doen is, mede door de strenge veiligheidsmaateregelen, maar toch is een vrij weekend een lekkere verandering in voorgaangde jaren. Elke zaterdag en zondag heerlijk hardlopen in 1 van de 2 parken waar we heen mogen. Tijdens het hardlopen, kijken hoe de lokale bevolking zich ook in het park vermaakt. Veelal vriendelijke mensen met veel gastvrijheid. Zo is vaste gewoonte om na het hardlopen gezellig te kletsen met iemand die ook in het park is. Vaak met gebrekkig Engels (ook wel een lekker om te praten met iemand die slechter in Engels is dan ik). Vaak vergeet ik dan bijna in welk land ik ben en waarom er zoveel veiligheidsrestricties zijn voor ons. Dit besef verandert echter zodra de zon onder is. Elke avond hoor ik dan vanuit mijn kamer het schieten, meestal in de lucht als er weer eens iets gevierd wordt, maar toch.

Een ander “dreiging” waarmee we de afgelopen week extra op gewezen zijn, is dat we op een breuklijn zitten. De afgelopen week 2 kleine aardbevingen gehad. Tenminste, klein omdat ze zover weg waren en dus hier nauwelijks te voelen, want aardbevingen van rond 5.5 op de schaal van Richter zijn geen kleine aardbevingen. Gelukkig in een afgelegen gebied en daardoor geen slachtoffers en nauwelijks schade. Hopelijk lbijft het zo en verandert deze missie niet in een rampenmissie. De tijd zal het leren.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Pakistan, Pesjawar

Pakistan

Voor het Internationale Rode Kruis ondersteunen van verschillende revalidatie centra.

Recente Reisverslagen:

15 December 2019

Laatste bericht vanuit Pakistan

26 Oktober 2019

Iran vakantie

29 September 2019

September

18 Augustus 2019

Azerbeidzjan

04 Augustus 2019

Water
Guido

Fysiotherapeut voor het International Committee of the Red Cross (ICRC)

Actief sinds 22 Juni 2008
Verslag gelezen: 471
Totaal aantal bezoekers 181094

Voorgaande reizen:

01 Januari 2024 - 28 Februari 2024

Gaza strook

01 Augustus 2023 - 31 Januari 2024

Jemen

01 September 2022 - 01 Maart 2023

Oekraine

15 Oktober 2020 - 14 April 2022

Syrië

06 Februari 2020 - 01 Oktober 2020

Mosul 2

18 December 2018 - 18 December 2019

Pakistan

17 Oktober 2017 - 16 November 2018

Zuid-Sudan (2)

25 Januari 2017 - 31 Augustus 2017

Noord-Irak

17 Januari 2016 - 31 Januari 2017

Ethiopië

16 November 2014 - 16 November 2015

Zuid Sudan

17 Februari 2014 - 16 Oktober 2014

Irak

18 September 2013 - 09 December 2013

Syrië

13 Maart 2012 - 30 April 2013

Noord korea

Landen bezocht: