Fietsen en Hamhung - Reisverslag uit Hamhŭng, Noord-Korea van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Fietsen en Hamhung - Reisverslag uit Hamhŭng, Noord-Korea van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Fietsen en Hamhung

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

22 Juli 2012 | Noord-Korea, Hamhŭng

Deze maandag weer naar Hamhung vertrokken. Maar eerst zondag nog “even” een stukje gaan fietsen. Het was weer eens schitterend weer, de zon kwam lichtjes door de sluierbewolking en ondanks dat was het heerlijk warm. Van een groepje gehoord dat zij naar Dragon Mountain wilde gaan fietsen, dus snel een fiets geleend om het niet te missen. Dragon Mountain bleek net buiten Pyongyang te liggen, circa 45 minuten lekker doorfietsen van waar wij wonen. Gelukkig was het weer eens autovrije zondag, dus konden wij inderdaad doorfietsen en op de weg in plaats van op de stoep (wat eigenlijk moet). Na 45 minuten (gedeeltelijk over 4-baans wegen) waren we dus…. Aan de voet van de berg. Het duurde nog eens 45 minuten voordat ik naar boven gestampt was, met stijgingspercentage van gemiddeld boven de 10%. De bordjes met de waarschuwing 12% waren dan ook eerder een opluchting dan een waarschuwing. Nu merkte ik pas dat ik de laatste maanden niet of nauwelijks gefietst had. Totaal leeg, maar voldaan kwam ik boven. En alleen de laatste 150m. moeten lopen, waarom het venijn ook altijd in de staart moet zitten, begrijp ik nog steeds niet. Al met al toch niet slecht gedaan, aangezien de laatste een uur later boven kwam (maar iedereen heeft het op de een of andere manier gehaald). We hadden gelukkig een auto geregeld, die een picknick naar boven had gebracht, dus de beloning was goed. Na de lunch, naar beneden gereden. Eerste stuk was nu te stijl en te veel haarspeldbochten om lekker te kunnen afdalen, maar daarna ging het als een trein, binnen 10 minuten waren we allemaal beneden. Nu rustig naar huis gefietst en een uurtje later waren we allemaal weer thuis. Dat het een warme dag was geweest, hadden we tijdens de beklimming wel gemerkt, maar dat de zon feller was dan verwacht, kwam ik ’s avond pas achter (alles wat niet bedekt was geweest, was “heerlijk” verbrand).

De volgende maandag dus naar Hamhung. Het was nog warmer dan de zondag daarvoor en de auto heeft geen airco, dus was het flink afzien, maar uiteindelijk was de beloning daar. Een heerlijke duik in de zee. De volgende dag veel regen, dus maar vroeg de Karaoke bar in, om een van onze chauffeurs verjaardag te vieren. Tja, en dan ontkom je er toch niet aan. Dus na een paar Wodka’s (te veel) toch maar aan het zingen geslagen. De volgende ochtend van de anderen gehoord dat het geeneens zo beroerd was. Helaas kan ik mij daar weinig meer van herinneren, alleen maar dat het errug gezellig was.
De volgende dag natuurlijk gewoon weer aan het werk. Het werk in dit ziekenhuis bevalt mij erg goed en dus ga ik er dagelijks met veel zin naar toe. Na afloop is het ook lekker om weer in het hotel te zijn. Dit keer waren de golven enorm, dus ondanks dat het niet warm was, toch de zee ingegaan. Erg kort maar, want na 30 minuten begon de onderstroom dusdanig sterk te worden dat het onverantwoord werd om in het water te blijven (als je tenminste niet in Japan uit wil komen).

Op de terugweg naar Pyongyang een binnendoor weg genomen, om eens wat anders te zien. Je moet er toch wat van maken. Geweldig door de bergen van DPRK geslingerd, steile hellingen beklommen (gelukkig heeft de Landcruiser een sterke motor) en daardoor adembenemende uitzichten voorgeschoteld gekregen. Helaas regende het pijpenstelen, waardoor de uitzichten minder ver, maar wel meer mysterieus waren. Halverwege even gestopt bij een gigantische waterval, die zo uit de rotsen lijkt te komen. Door de vele regen van de afgelopen dagen, was het een enorme bak water die naar beneden kwam. Na een halfuurtje en even droge kleren aangetrokken te hebben, zijn we door gereden en iets later dan normaal in Pyongyang aangekomen.
Aangezien de temperatuur zaterdag goed, was de regenbuien getrotseerd en door Pyongyang gaan wandelen. Op een paar korte buitjes na, best lekker en goed dat ik het gedaan heb, want vanaf zondag heeft het aan 1 stuk geregend. In Hamhung zorgde dat ervoor dat de straten blank kwamen te staan en we aan het einde van deze week zelfs met de Landcruiser nauwelijks nog bij het hotel konden komen. Toch moest en zou de BBQ van donderdag doorgaan, dus maar een overkapping gezocht, waar we beschermd door paraplu’s toch nog een gezellige avond hebben kunnen hebben. De temperatuur bleef hier goed genoeg voor. Helaas alleen maandags in zee kunnen zwemmen, omdat daarna de zee te ruw en te gevaarlijk werd. Gelukkig bleef ons hotel wel droog en heeft het nieuwe dak van het ziekenhuis zijn eerste beproeving ook doorstaan. De reis terug duur door aardverschuivingen en weggespoelde weggedeelten nog langer dan normaal, maar uiteindelijk zijn we toch veilig en wel thuis gekomen. Volgende week gelukkig een weekje in het ziekenhuis in de buurt (slechts 1 uur rijden vanuit Pyongyang). En hopelijk dat het weer volgend weekend beter is, want dan staat er een trekking (wat dat hier ook mag betekenen) door de bergen op het programma. Duimen dus maar!

En plotseling was het droog, maar erg wel warm en benauwd. Dus maar wat pizza’s gehaald en een picknick gehouden in Juche-park. Normaal gesproken is daar een fontein show, maar helaas bleef die uit. Toch genoten van de zonsondergang (ook was de zon niet te zien) en afgesloten met een uurtje bowlen. Nu weer helemaal klaar voor de volgende werkweek.

• 22 Juli 2012 - 06:14

Brouri:

Hoi Broer,
    Klinkt goed allemaal. Ongeveer zelfde weer als in Amsterdam, alleen dan warm.
    Mooie foto's, het is wel echt een mooi land, wie weet over aantal jaar een vakantie naar Noord-Korea.

• 22 Juli 2012 - 20:00

Ineke En Vincent :

Je beleeft wel veel als ik dit zo lees, valt er ook nog wat te werken,of is daar niet veel over te vertellen,Ik zou haast jaloers worden over al die indrukken die je meemaakt. Geniet er maar van en grijp je kansen groetjes Ineke

• 23 Juli 2012 - 10:25

Linda:

Ha Guido,

Mooi verhaal weer! Ben benieuwd wat de nieuwe week je brengt. Erg prettig dat hotel en ziekenhuis het van binnen droog houden! Die waterval ziet er inderdaad adembenemend uit...

Groet,
    Linda

• 23 Juli 2012 - 13:29

Piet Optiek:

hoi Guido, mooie belevenissen weer, hier is t vakantie, ik ga over een weekje naar Frankrijk, niet te vergelijken natuurlijk;) Geniet ervan, groetjes Piet

• 30 Juli 2012 - 16:01

Ursula:

Stoer, die karaoke! Ben net terug uit Dordogne, eenmaal thuis snel even bijlezen op je blog. Groet!

• 04 Augustus 2012 - 16:47

Klaas Slijkerman:

Hallo Guido
    Als ik je verslagen lees raak ik steeds benieuwder naar de toename van je zangkwaliteiten; toch nog een ambitie voor een close-harmony-carrière in Nederland na terugkomsten? :-)
    Ik ben ook erg benieuwd naar je werkmogelijkheden in de gezondheidszorg ter plekke.
    Groet en succes, Klaas