Fijne feestdagen - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Fijne feestdagen - Reisverslag uit Zeist, Nederland van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Fijne feestdagen

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

25 December 2023 | Nederland, Zeist

Fijne feestdagen allemaal!

Ik ben net op tijd terug uit de Oekraïne om de feestdagen in Nederland te zijn (en niet te vroeg om alweer weg te zijn, maar daarover meer in de volgende blog).

Het was wel erg kort om slechts voor 2 weken in Kyiv te zijn, zeker aangezien het 2 dagen heen en 2 dagen terugreizen was. Het was echter de moeite waard. Alhoewel de timing natuurlijk weer niet ideaal was. Had ik vorige keer niet nog gezegd, "nooit meer terug naar de Oekraïne in de winter". Het viel echter erg mee. De eerste dagen was het weliswaar erg koud (zeker als je net uit Jemen komt) en was er bijna niet te lopen over de laag sneeuw op een laag ijs. Gelukkig was er dit jaar wel stroom en verwarming (tenminste in Kyiv, waar ik zat, dichterbij de frontlinie was het een ander verhaal). Na enkele dagen begon het ook nog flink te dooien en na een paar dagen prut-sneeuw, was er goed door te stad te wandelen. Dit was zeker geen straf in deze mooie stad en onder een straal blauwe hemel. De 2 weken vlogen dus echt voorbij, ondanks dat ik toch ook nog wel wat tijd in de schuilkelder heb moeten doorbrengen. Om de een of andere vage reden, waren dit geeneens vervelende momenten. Er heerste altijd wel een soort van gezelligheid als je met elkaar "opgesloten" zit. Het geeft een soort van saamhorigheid en aangezien het niet voor het eerst is, een ontspannen sfeer.

Ik was daar natuurlijk niet voor vakantie, er moest ook gewerkt worden. Mijn taak was om te kijken welke en hoeveel hulp een ziekenhuis in Kyiv nodig had. Hoeveel hulp er ook is, er blijft een tekort aan allerlei (medische) hulpmiddelen. Er valt dus helaas nog genoeg te helpen, dus ik hoop met mijn onderzoek, dat in ieder geval dit ziekenhuis geholpen is (en daarmee de patiënten die vanuit het hele land hier naartoe komen).

Nu dus eerst van een paar gezellige dagen in Nederland genieten en het jaar op een mooie manier af te sluiten, want wat was het weer een jaar. Het begon dus allemaal in de vrieskou, zonder verwarming of elektriciteit in Oekraïne. Daarna een geplande lange tijd in Nederland, wat onderbroken werd voor een mogelijke spoedmissie naar Soedan. Toen dit helaas niet doorging, naar Jemen. Maar voordat allemaal liep, brak er een nieuwe oorlog uit. Niet alleen was (een deel van) Jemen daarin betrokken met hun aanvallen op schepen in de buurt, maar wij moesten ook paraat staan om elk moment naar Gaza te kunnen vertrekken. Toen duidelijk werd dat ik niet direct zou kunnen gaan, moest ik nog "even" terug naar de Oekraïne.

Dit hectische jaar is nu dus bijna voorbij, maar dit gaat volgend jaar waarschijnlijk gewoon verder. Allereerst staat Gaza nog steeds op de planning voor begin januari. Het nieuwe jaar belooft dus veel nieuw avontuur, maar hopelijk wordt het wat rustiger in de wereld in 2024!

• 27 December 2023 - 11:14

Piet Optiek:

Geniet van de dagen in Nederland en op naar het nieuwe jaar, groetjes Piet