Gelukkig 2022! - Reisverslag uit Al Ḩasakah, Syrië van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Gelukkig 2022! - Reisverslag uit Al Ḩasakah, Syrië van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Gelukkig 2022!

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

01 Januari 2022 | Syrië, Al Ḩasakah

Om te beginnen wil ik iedereen die deze blog leest een heel fijn en vooral gezond en gelukkig 2022 toewensen.

Het is weer het moment van terugkijken en vooruit blikken.
2021 was een bijzonder, interessant en turbulent jaar, met vele hoogte, maar helaas ook dieptepunten. Dit zijn weer een aantal vrienden, collegae en kennissen overleden of zwaar gewond geraakt, door geweldsincidenten of door Corona. Vergeleken bij hun lijden en dat van hun families, is het leven met de Corona-maatregelen niets meer dan ongemakkelijk. En vooral om deze reden, dan om de vervelende bij-effecten, hoop ik toch dat deze (Corona en gewelds-) pandemie eindelijk een keertje (wereldwijd) onder controle komt.

Een van die bij-effecten van de Corona pandemie is dat ik voor het eerst in vele jaren niet op vakantie ben geweest. Jammer, maar hierdoor heb ik wel meer tijd gehad om patiënten te behandelen. In totaal meer dan 1500 mensen geholpen met voornamelijk behandelingen op de eerste hulp. Een groot aantal, ookal lijkt het tegelijkertijd soms wel een druppel op een gloeiende plaat in een kamppopulatie van 65.000 mensen. Het zijn toch 1500 meer dan er anders geholpen zouden worden, er is echter een chronisch tekort aan alles, inclusief gezondheidszorg. Te vaak lees ik vol afgrijzen in het nieuws dat er weer kinderen zijn overleden door gebrek aan gezondheidszorg.

De vakanties die ik wel had, kon ik eigenlijk nergens anders heen dan naar Nederland. Tijdens deze vakanties toch ook weer ontdekt hoe mooi en fijn Nederland is, ondanks de maatregelen die ook daar tellen. Ik Heb zowaar heimwee gekregen en dus had ik besloten om wat meer in Nederland te willen zijn. Dat ik dan ook direct een huis kon krijgen om deze plannen in praktijk te brengen, was meer dan gewoon geluk. Ik kijk er in ieder geval naar uit om over enkele maanden naar mijn nieuwe huisje te verhuizen en voor langere tijd (hoe lang dat ook mag gaan worden) terug in Nederland te zijn.

Het harde en stressvol werk heeft, denk ik, ook een beetje zijn tol geëist. Ik heb eigenlijk nooit echt iets gemankeerd, tot dit jaar. Eerst ging ik languit terwijl ik mij van de ene naar de andere tent haastte, waarbij ik een aantal ribben brak. Niet echt de tijd gehad om er van te herstellen en rustig aan te doen, wat ik mijn patiënten wel altijd adviseer, waardoor ik daar toch ruim 2 maanden last van heb gehouden. Daarna met mijn vinger ergens achter blijven hangen, waardoor mijn vinger gehecht moest worden. Gelukkig werk ik in een ziekenhuis en was de chirurg dichtbij, even verdoven, hechting erin en door. Wel een interessante ervaring om je werk te doen, terwijl je de helft van de vingers van een hand niet kunt voelen. Tenslotte tijdens de eerste verbouwingen van mijn huis (het is nog lang niet klaar) mijn stuitje gebroken, waar ik ook meer dan een maand echt last van heb gehad. Hopelijk heb ik met deze pech voorlopig weer genoeg gehad.

Er is ook genoeg om naar uit te kijken in 2022. Allereerst dus de langere tijd in Nederland in mijn eigen nieuwe huis. Na 10 jaar huizen gedeeld te hebben met vreemden en ingericht door anderen, is het echt iets om naar uit te kijken om een eigen plekje te hebben. Ik kan niet wachten.
Eerst nog een paar maanden in Al-Hol, waar ik hopelijk nog veel patiënten mag behandelen en als het goed is binnenkort niet meer in een tent, maar in een echt prefab ziekenhuis. Dit zal het werk waarschijnlijk toch wat makkelijker gaan maken. Waardoor er nog meer mensen geholpen kunnen worden, want daar ben ik hier uiteindelijk voor.

Met wat geluk wordt 2022 dus minstens zo goed als 2021 en met een heel veel meer geluk, verbetert de situatie voor de mensen die echt lijden in deze wereld.

  • 02 Januari 2022 - 10:28

    Piet Optiek:

    Hoi Guido,
    Uiteraard ook voor jou een heel gelukkig nieuwjaar. En ja, dat het allemaal beter mag worden.
    Fijn dat je je eigen plekje hebt gevonden en leuk om het in te richten. Ik mail spoedig weer, groetjes Piet

  • 05 Februari 2022 - 21:20

    Ursula:

    Hoi Guido, ik zie dat je vandaag je 8-jarig werkjubileum viert, gefeliciteerd! Is het prefab ziekenhuis al af?
    Groet, Ursula

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Syrië, Al Ḩasakah

Guido

Fysiotherapeut voor het International Committee of the Red Cross (ICRC)

Actief sinds 22 Juni 2008
Verslag gelezen: 482
Totaal aantal bezoekers 181138

Voorgaande reizen:

01 Januari 2024 - 28 Februari 2024

Gaza strook

01 Augustus 2023 - 31 Januari 2024

Jemen

01 September 2022 - 01 Maart 2023

Oekraine

15 Oktober 2020 - 14 April 2022

Syrië

06 Februari 2020 - 01 Oktober 2020

Mosul 2

18 December 2018 - 18 December 2019

Pakistan

17 Oktober 2017 - 16 November 2018

Zuid-Sudan (2)

25 Januari 2017 - 31 Augustus 2017

Noord-Irak

17 Januari 2016 - 31 Januari 2017

Ethiopië

16 November 2014 - 16 November 2015

Zuid Sudan

17 Februari 2014 - 16 Oktober 2014

Irak

18 September 2013 - 09 December 2013

Syrië

13 Maart 2012 - 30 April 2013

Noord korea

Landen bezocht: