November: laatste maand - Reisverslag uit İskenderun, Turkije van Guido Versloot - WaarBenJij.nu November: laatste maand - Reisverslag uit İskenderun, Turkije van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

November: laatste maand

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

30 November 2013 | Turkije, İskenderun

Hallo allemaal,

In mijn vorige verslag geschreven dat het volgende verhaal waarschijnlijk uit Nederland komt. Nee, dus. Deze komt nog uit Turkije, maar het is wel het laatste verhaal van deze reis. Door enkele gebeurtenissen hier, heb ik besloten om te stoppen met deze missie.Een moeilijke, maar goede beslissing.

De alweer bijna 3 maanden hier, heb ik mij vooral beziggehouden met het opzetten van een nieuwe project. Dit project moet honderden slachtoffers van het conflict in Syrie aan een prothses helpen. Een heel project om aan mee te werken, maar ook erg intensief en frustrerend. Soms lijkt het wel alsof wij de enige zijn die dit willen en worden we aan alle kanten tegengewerkt. Continue aanpassen van het project door nieuwe en vaak onvoorziene omstandigheden. Afgelopen week is het project dan eindelijk in zeer afgeslankte vorm van start gegaan. Voor mij zit het werk er dus min of meer op.

Deze beslissing enkele weken geleden genomen en aangegeven. Aangezien alles min of meer vast stond, had ik nu ook wat meer tijd om te ontspannen. De eerste 2 maanden 24/7 aan het project gewerkt en nu was het mogelijk om de weekenden vrijaf te nemen. Hier heb ik gelijk maar gebruik van gemaakt.

Vorige week een weekendje naar Antakya (Turkije) gegaan. Heerlijk om vrij door de stad te kunnen lopen. Nu ook pas duidelijk geworden hoe hard conditie achteruit kan gaan. Ik was van plan om de hele dag door de stad te lopen, maar dat was onmogelijk. Elk half uur moest ik even uitrusten omdat ik buiten adem was. Niet alleen vanwegen een slechte conditie, maar ook doordat de week daarvoor in een onhandige actie een rib gebroken had. Gewoon een kwestie van iets verder over de armleuning van een stoel hangen, dan fysiek mogelijk is. Zo zie je maar, zonder iets te doen, kun je toch geblesseerd raken.
Maar met half uurtje lopen, paar minute rust en geen haast, zie je toch veel van de stad. Mooi park, oude moskeen en kerken en natuurlijk de oude markt. Hoe oosters kun je het hebben in de smalle straatjes, met de geuren van fruit en diverse kruiden. Vervolgens 's avonds lekker eten en daan de Jacuzzi in (jawel, kleine verrassing: Jacuzzi in mijn hotelkamer).

Nu mijn laatste weekend hier aan de kust in Iskendurun. Vanmorgen eerst een lange bergwandeling gemaakt. Dat ging weer goed, op enkele zware klimmen na, waarbij mijn rib toch weer gevoelig werd.Mooie omgeving van groene bergen en kleine dorpjes. Daar wat drinken (thee natuurlijk) in het thee huis en lachen met de lokale bevolking. Het blijft toch mooi hoe je met elkaar kan lachen, terwijl je elkaars taal nauwelijks spreekt / verstaat.
Na een paar uur even uitrusten op het strand om vervolgens een frisse duik in zee te nemen. Een beetje fris, maar vooral boven water. Ik werd wel raar aangeken door de Turkse mensen (in winterjassen, want het is al onder de 20 graden).
Morgen maar hetzelfde soort programma en vol nieuwe energie mijn werkzaamheden afronden en goed overdragen en dan....
Vrijdag vlieg ik naar huis. Precies op tijd om een verlaat Sinterklaas feest te vieren!
Ik heb besloten om in ieder geval de rest van 2013 thuis te blijven en hopelijk in Januari weer op een nieuwe missie te gaan. Uiteraard komt dit ook op deze blog te staan.

  • 30 November 2013 - 22:43

    Piet Optiek:

    Hoi Guido, niet zo best, die gebroken rib, maar fijn dat je weer naar huis gaat. Mss tijd om bij school langs te komen? Goede vlucht terug en geniet van de decembermaand:) groetjes Piet

  • 01 December 2013 - 11:48

    André En Rita:

    welkom thuis.

    Verslag weer gelezen, interessant. Je moet er een boek over schrijven en aanbieden bij een uitgever.
    Begin er deze maand maar mee. Indra wil de foto's die je gemaakt hebt wel tussen de regels door inplakken. Je moeder is daar ook wel geschikt voor. Wie weet een wereld roman.

    Groetjes André en Rita.

  • 02 December 2013 - 22:17

    Gerry V Tienen:

    Hoi Guido,
    Dank voor het wederom laten meeleven. Een hele voorspoedige thuisreis toegewenst en geniet van je familie! Ik hoop dat je snel weer herstelt van je blessure en nieuwe visie krijgt voor een volgende missie. Je bent hier in Haarlem ook altijd welkom!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guido

Fysiotherapeut voor het International Committee of the Red Cross (ICRC)

Actief sinds 22 Juni 2008
Verslag gelezen: 588
Totaal aantal bezoekers 181020

Voorgaande reizen:

01 Januari 2024 - 28 Februari 2024

Gaza strook

01 Augustus 2023 - 31 Januari 2024

Jemen

01 September 2022 - 01 Maart 2023

Oekraine

15 Oktober 2020 - 14 April 2022

Syrië

06 Februari 2020 - 01 Oktober 2020

Mosul 2

18 December 2018 - 18 December 2019

Pakistan

17 Oktober 2017 - 16 November 2018

Zuid-Sudan (2)

25 Januari 2017 - 31 Augustus 2017

Noord-Irak

17 Januari 2016 - 31 Januari 2017

Ethiopië

16 November 2014 - 16 November 2015

Zuid Sudan

17 Februari 2014 - 16 Oktober 2014

Irak

18 September 2013 - 09 December 2013

Syrië

13 Maart 2012 - 30 April 2013

Noord korea

Landen bezocht: