Begin van de winter - Reisverslag uit Charkov, Oekraïne van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Begin van de winter - Reisverslag uit Charkov, Oekraïne van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Begin van de winter

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

11 December 2022 | Oekraïne, Charkov

Tijd voor een nieuwe update, want er is behoorlijk wat gebeurd in Ukraine.

Terwijl de winter duidelijk begonnen is met regelmatige sneeuwbuien en temperaturen die slechts zelden nog boven het vriespunt komen, wordt het leven in de Ukraine steeds moeilijker. Enkele dagen met heftige raketaanvallen hebben geleid tot een groot te kort aan elektriciteit. Uren per dag zitten we zonder stroom en als gevolg daarvan ook zonder verwarming. Zelfs Vinnytsia moet nu in de ellende delen, waar het eerder nog redelijk buitenspel bleef. Aangezien dit land een goed elektriciteitsnetwerk had, is niemand op een dergelijke ramp voorbereid. De generatoren waren dan ook snel uitverkocht en vooral aan bedrijven die het konden veroorloven. De gewone man lijdt, zoals gewoonlijk het meeste. Ik behoor weer eens tot de gelukkigen. Doordat ik in een hotel woon, die wel een generator heeft, heb ik het grootste deel van de dag wel stroom. Niet de hele dag, want de brandstof is ook duur en er is een groot te kort aan. De stroomuitval voor mij is wel irritant, maar vergeleken met die miljoenen mensen om mij heen (inclusief mijn Oekraïense collegae) is het niet meer dan slechts irritant.

Niemand ontkomt echter aan de moeilijke omstandigheden. Zelfs de ziekenhuizen waar ik werk, hebben een groot te kort aan stroom. Het werk wordt daarom steeds moeilijker en de ziekenhuizen raken steeds leger. Helaas dus niet om de goede redenen, maar zonder verwarming kunnen (bijna) alleen de mensen in het ziekenhuis verblijven, die echt niet anders kunnen.

Dat de situatie nog veel erger kan dan in Vinnytsia werd mij al snel duidelijk tijdens mijn bezoek aan Kharkiv. Een (voormalig) miljoenenstad, die met name in het begin van dit conflict hard is getroffen. Veel huizen zijn tijdens deze periode zwaar beschadigd geraakt en nog niet gerepareerd. Mensen wonen in huizen met, als ze geluk hebben, dichtgetimmerde ramen, of als ze minder geluk hebben, zonder ramen. Ook zijn de periodes van stroomuitval hier veel langer en frequent dan in Vinnytsia. Hierdoor kunnen de huizen, in de periode van stroom, niet voldoende opgewarmd worden, om tijdens de stroom uitval niet te veel af te koelen. Wij hebben dit ondervonden tijdens een training die we daar hebben gegeven. We hebben de training behoorlijk moeten inkorten, omdat we (trainers en cursisten) bevroren waren. Net als in Vinnytsia had ons hotel in Kharkiv ook een generator, maar die was te klein om de verwarming op te laten draaien. De enige manier om op te warmen, was door onder de dekens te kruipen. Het was een paar dagen echt afzien, maar in vergelijking met al die ander mensen hadden wij het geluk dat het maar om een paar dagen ging en ik weer terug naar Vinnytsia kon. En dan te beseffen dat het “pas” begin van december is en de koudste maanden dus nog moeten komen. Hopelijk komen de stroom met hulpgoederen als generators snel op gang en kan het lijden hier wat verzacht worden, want ik ben bang dat er anders binnenkort doden gaan vallen door de kou.

• 11 December 2022 - 12:04

Joke Vrkerk:

Hoi Guido, ik heb je verslag met tranen zitten lezen. In wat voor een wereld van macht leven wij, verschikkelijk. Ik hoop dat hier snel een einde aan zal komen en de wederopbouw kan beginnen. Wens je heel veel sterke met je werk daar. Liefs Joke Verkerk

• 12 December 2022 - 09:27

Karolien Molenaar:

Dag Guido, wat goed om weer van je te horen, wat goed dat je daar bent en wat een afschuwelijke situatie. Ik hoop met je mee dat er generators komen, heel veel succes met alles !!! groet van Karolien Molenaar

• 14 December 2022 - 14:11

Piet Optiek:

Hoi Guido,

Verschrikkelijk weer. Wat is het toch erg in de wereld. Hoop ook dat er snel een oplossing komt. Blijf je een topper vinden dat je dit mooie werk doet.

Blijf gezond en veilig, liefs Piet