Weer aan het werk - Reisverslag uit Vinnytsya, Oekraïne van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Weer aan het werk - Reisverslag uit Vinnytsya, Oekraïne van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Weer aan het werk

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

25 September 2022 | Oekraïne, Vinnytsya

Begin september 2022 is weer een nieuwe uitdaging begonnen en wat voor een begin!

Het begon al met het plannen van het eerste deel de reis. Aangezien het luchtruim van de Oekraïne gesloten is, moest ik via Rzeszow (polen) en daar over land de grens over. Vanwege de drukte op de Europese luchthavens werd geadviseerd om de overstap in Warsaw minimaal 1,5 uur te laten duren. Nu kon ik kiezen uit een overstap van 1 uur en 15 minuten of ruim 10 uur. Toch maar het risico genomen en de korte wachttijd gekozen. Dan maar de handbagage volproppen in het geval de grote koffer niet of later zou arriveren.

Dan de dag van het reizen. Tegenwoordig is het al een gok, hoe laat je op Schiphol moet zijn. Dit keer maar geen risico genomen en aan de vroege kant vertrokken. Het viel allemaal mee, want binnen 45 minuten had ik ingecheckt en door de douane, maar ja liever wat langer wachten op Schiphol, danstressen of je de vlucht wel haalt. Alles verliep eigenlijk heel voorspoedig en middernacht stond ik met mijn koffers op het vliegveld Rzeszow.

De volgende dag met enkele collegae per taxi naar de grens. Daar werden we een paar honderd meter voor de grens afgezet en konden we naar grens lopen. Bij de paspoortcontrole aangekomen, bleek deze echter gesloten te zijn. Dan maar wachten tot er iemand komt om te vragen wat te doen, maar dat was wel geduld hebben. Na een half uur werd het kantoortje geopend en konden we alsnog door (geen idee waarom deze dicht was, want niemand sprak Engels). Dus gewoon maar accepteren en beginnen aan de ca. 800m wandeling naar het douane kantoor van de Oekraïne. Hier ging het een stuk soepeler en dus zaten we binnen 1,5 uur weer in een taxi, maar nu op weg naar Lviv in de Oekraïne.

Na in Lviv overnacht te hebben, de volgende ochtend weer de auto in voor de 8 uur durende road trip naar Kiev, alwaar de briefings direct van start gingen. Wel het weekend vrij gehad om de stad een beetje te verkennen. Doordat het de hele zaterdag regende, bleef hiervoor alleen de zondag over en dus blijft er ook nog wat te bekijken als weer een keertje terug ben.

Op maandag een beetje gammel weer in de auto gestapt voor de laatste paar uur naar Vinnytsia. Helaas werd ik er tijdens de reis niet beter op en dus bij aankomst in het hotel (en mijn woonplaats voor de komende maanden) toch maar even een Covid snel test gedaan. Positiever kon deze bijna niet, ik geloof dat deze al uitsloeg nog voordat ik de vloeistof de teststrook raakte. Mijn eerste nacht in Vinnytsia was direct ook mijn slechtste nacht in tijden. Dit was echt wel meer dan “gewoon” een griepje. Ik had bijna de hele week isolatie wel nodig om ook maar weer een beetje op de been te komen. Na een weekje quarantaine werd het dus eindelijk, eindelijk tijd om aan het werk te gaan (geduld is een schone zaak).

• 26 September 2022 - 11:38

Piet Optiek:

Wow, wat een verhaal weer maar fijn dat je weer beter bent. Sterkte en blijf veilig, groetjes Piet