Gelukkig Nieuwjaar - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Gelukkig Nieuwjaar - Reisverslag uit Addis Abeba, Ethiopië van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Gelukkig Nieuwjaar

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

11 September 2016 | Ethiopië, Addis Abeba

Allereerst wil ik iedereen een heel gelukkig 2009 toewensen! 11 september is het Nieuwjaar in Ethiopië. Ik hoop dat het nieuwe jaar beter zal zijn, dan het einde van dit jaar. Dit jaar eindigde op een gespannen manier. De laatste weken zijn er geregeld anti-overheid demonstraties door bijna het gehele land. Helaas zijn deze demonstraties gepaard gegaan met nogal wat geweld (als ik het goed begrepen heb, is dat ook in het Nederlandse nieuws doorgedrongen). Om het risico zo klein mogelijk te maken om in een dergelijke demonstratie terecht te komen, heb ik niet veel in dezelfde plaatst kunnen blijven. Toch is het (mede dankzij voorzorgsmaatregelen) het risico niet zo groot. Voorzichtigheid blijft echter belangrijk. Een van de consequenties is dat ik de laatste tijd weinig internet gehad heb en dus het thuisfront moeilijk op de hoogte heb kunnen houden. Gelukkig waren de berichten die ik kon doorsturen geruststellend en maak ik het fijn.
Dat de situatie iedereen hier bezig houd, heeft ook gevolgen voor het werk hier. De onzekere situatie maakt dat er wat minder patiënten naar het revalidatie centrum komen, maar ook dat de werknemers van de centra er met hun hoofd niet altijd helemaal meer bij zijn. Een belangrijke bijkomende taak is nu om een luisterend oor te bieden aan diegene die er met een buitenstaander over willen praten. Niemand weet namelijk hoe het verder zal gaan en dat zijn ze hier niet gewend.
Bij al dit valt het in het niet dat ik tijdens het hardlopen mijn enkelbanden flink verrekt heb en een paar dagen nauwelijks heb kunnen lopen en ik hardlopen voor weken heb kunnen vergeten. Ik had die een van de vele stenen op de weg even niet gezien. Ironisch was wel dat dit voor een gezondheidscentrum gebeurde. De aardige dokter vroeg nog of het ging, maar dan moet je je zeker niet laten kennen. Ik was gelukkig niet ver van huis (ca. 1 km), dus kon ik rustig naar huis stormpelen. Pijnlijke ervaring, erg vervelend, maar niet meer dan dat.
Terwijl ik dus even niet kon lopen, kreeg ik slecht nieuws, wat mijn “drama” helemaal in het niet liet verdwijnen. Half August ontving ik het trieste bericht dat mijn oud-collega en goede vriend is overleden. Zij was mijn programma manager gedurende mijn eerste missie voor VSO in Papoea Nieuw Guinea. Naast dat wij daar veel hebben meegemaakt, heeft zij mij ook nog enthousiaster gemaakt voor het werk wat ik daar deed. En daarmee een belangrijke invloed gehad op waar, wie en wat ik nu ben en dus heb ik veel aan haar te danken. Ondanks dat zij al een tijdje ziek was, kwam dit toch als een mokerslag aan. Om in enkele maanden tijd 2 van mijn belangrijkste “mentoren” te verliezen is moeilijk te verdragen, maar ik zal hen vanaf nu altijd bij mij dragen en zij zullen een grote motivatie voor mij blijven.
Daar bovenop kwam gisteren het bericht dat een huidige collega hier in Ethiopië bij een verkeersongeval op vakantie is omgekomen. Wij zijn dit bericht nog niet aan het werk geweest en dus is het nieuws nog niet echt doorgedrongen, maar dat gaat volgende week zeker komen.
Zoals ik al zei, ik hoop dat komende Ethiopische jaar een beter jaar zal worden. Dat het wat rustiger wordt in Ethiopië en dat ik voorlopig geen slechte berichten mag ontvangen.

  • 11 September 2016 - 14:41

    Joke:

    Hoi Guido wens je een gelukkig en vreedzaam jaar. Succes met je werk daar.
    lieve groet Joke

  • 11 September 2016 - 19:41

    Pa:

    Loop je nu zeven jaar achter of kan jij nu de toekomst voorspellen? Met een voorsprong van zeven jaar!
    Hebben al veel nieuws via Skype opgepikt overigens.
    Pa

  • 11 September 2016 - 21:21

    Piet Optiek:

    Lieve Guido,
    Dat is zulk naar nieuws, gecondoleerd. Het is zo triest mensen om je heen te verliezen. Ik wens je veel sterkte. Ik hoop zeker dat het nieuwe jaar beter wordt.
    Lieve groet Piet

  • 12 September 2016 - 20:13

    Sacha:

    Hoi Guido, een gelukkig Ethiopisch 2009! Ik hoop dat je dit jaar minder tegenslagen krijgt en kunt genieten van het leven daar. (en pas op voor stenen!)
    Veel liefs Sacha

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guido

Fysiotherapeut voor het International Committee of the Red Cross (ICRC)

Actief sinds 22 Juni 2008
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 180814

Voorgaande reizen:

01 Januari 2024 - 28 Februari 2024

Gaza strook

01 Augustus 2023 - 31 Januari 2024

Jemen

01 September 2022 - 01 Maart 2023

Oekraine

15 Oktober 2020 - 14 April 2022

Syrië

06 Februari 2020 - 01 Oktober 2020

Mosul 2

18 December 2018 - 18 December 2019

Pakistan

17 Oktober 2017 - 16 November 2018

Zuid-Sudan (2)

25 Januari 2017 - 31 Augustus 2017

Noord-Irak

17 Januari 2016 - 31 Januari 2017

Ethiopië

16 November 2014 - 16 November 2015

Zuid Sudan

17 Februari 2014 - 16 Oktober 2014

Irak

18 September 2013 - 09 December 2013

Syrië

13 Maart 2012 - 30 April 2013

Noord korea

Landen bezocht: