Even terug in Nederland - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Even terug in Nederland - Reisverslag uit Bahir Dar, Ethiopië van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Even terug in Nederland

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

15 Augustus 2016 | Ethiopië, Bahir Dar

De tijd vliegt hier redelijk, dus was ik al weer halverwege mijn missie end us was het tijd om naar Nederland te vliegen voor een korte (2 weken) vakantie.
Altijd weer gezellig om mijn familie en vrienden te zien. Met name keek ik er erg naar uit om mijn 2 nichtjes en mijn neefje te zien. Ongelooflijk om te zien hoe die telkens weer veranderd zijn als ik weer in Nederland ben. Ik kwam ook mooi op tijd aan om de jaarafsluiting van de basisschool van 1 van mijn oudste nichtje mee te maken. De school had er van alles aan gedaan om het een groot feest te laten worden, waarbij het laatste stukje de ouders (end us ook oom Guido) bij aanwezig mochten zijn. Klas voor klas werd naar voren geroepen met hun zelf gemaakte vlag, T-shirts en mooi geschminkt. Daarna mochten ze naar de juf van de volgende klas rennen. Na afloop samen met mijn schoonzus en nichtjes en neefje een heerlijk ijsje gegeten, dus de vakantie kon niet mooier beginnen.
Gedurende mijn vakantie heerlijk warme en zonovergoten dagen afwisselend in Nieuwegein en in het bos door kunnen brengen. Hierdoor kon ik de zaken die ik moest regelen mooi afwisselen met het echte vakantie gevoel. Wel vreemd om te beseffen dat ik een half jaar in de tropen heb gezeten, terwijl het in Nederland (gedurende mijn vakantie) veel warmer was dan in Ethiopië. En met veel hoger bedoel ik ook veel hoger. Dankzij het regenseizoen en de grote hoogte waarop mn Addis ligt (ca. 2500m), was de maximale temperatuur daar rond de 20 graden, terwijl in Nederland de 30 makkelijk gehaald werd. Het voelde da nook erg koud op het moment dat ik (bij 12 graden) weer op het vliegveld van Addis stond.
Dat het reizen van en naar Nederland ook bijzonder kan zijn, bleek deze keer wel weer. Voor mijn vlucht moest ik beide keren overstappen op Istanbul. Heen 1 week voor de staatsgreep en terug 1 week na. Heenweg dus niets aan de hand, maar terug was toch net even iets anders. Het begon al op Schiphol, waar we in moisten checken aan een aparte gate, die los stond van de andere. Vervolgens werden wij met bussen (dat was voor mij ook de eerste keer dat ik dat op Schiphol mee maakte) naar het vliegtuig van Turkish Airlines gereden. Deze stond ergens in een uithoek van het vliegveld ver weg van de terminals. Verder was de vlcuth natuurlijk normaal. Het grote verschil was pas merkbaar op Istanbul. Vreemd genoeg werden we niet meer gecontroleerd, maar konden we direct van de aankomst naar de vertrekhal. Ik heb meerdere keren via Istanbul gevlogen, maar dat nog nooit meegemaakt. Verder was e rook geen security of politie op het vliegveld aanwezig. De werd duidelijk toen er midden in de vertrekhal en tas stond zonder iemand er bij. Dit viel zo op omdat iedereen daar met een grote bocht om heen liep. Ik dacht dit toch maar even te melden bij de politie, maar heb niemand van de politie of de beveiliging kunnen vinden en de informative desk vertelde mij dat ik dit niet bij he, maar bij de beveiliging moest melden. Uiteindelijk dus maar uit de buurt van die tas gebleven.
Daarnaast viel het op dat waar je ook keek, Turkse vlaggen hingen. Aan elk gebouw, bus of taxi hing een vlag, de ene nog groter dan de ander. Vanuit het vliegtuig was te zien hoe Istanbul rood was gekleurd. Ook op het vliegveld had elke winkel een vlag opgehangen en de bussen die je naar het vliegtuig brengen hadden ook allemaal Turkse vlaggen.
Eenmaal in Addis aangekomen, kon ik 1 dag op kantoor doorbrengen en ben daarna met de auto naar Arbaminch gereden. Hier had ik enkele maanden geleden al afscheid van genomen, maar plannen kunnen veranderen en dus was het tijd om daar weer heen te gaan. Samen met een college moisten we een cursus geven voor 2 weken. Dus leuk werk in een interesante omgeving. Daar heb ik dan wel een 8 uur durende auto rit voor over. Deze rit gaat da nook nog eens door een schitterend landschap van Bergen, (hoog)vlaktes en meren. Als je er zo doorheen mag reizen, blijft Ethiopië toch een schitterend land, niet zo mooi als Nederland, maar ja dat kan ook niet anders ;-)

Het reizen door Ethiopie is op dit moment iets minder geworden. Jullie hebben misschien wel uit het nieuws vernomen dat er wat demonstraties zijn (geweest). Deze demonstraties hebben helaas tot tientallen doden geleid in verschillende steden. Het reizen gaat nu dus wat voorzichtiger. Hopelijk kan ik volgende keer melden dat het weer rustig is, maar dat is helaas nu nog niet het geval.

  • 15 Augustus 2016 - 22:32

    Piet Optiek:

    Hoi Guido, goed dat je veilig bent aangekomen. Zelf ook vakantie in eigen land gevierd, was heerlijk. Veel plezier weer met je goede werk, lieve groet Piet

  • 16 Augustus 2016 - 12:41

    Brouri:

    Ik kan me na zo'n reis wel voorstellen dat je even uitrust op een steen(zie laatste foto)
    Nu maar hopen dat het land zich rustig houdt en je niet onverhoopt terug moet naar Nederland(al zouden je nichtjes dat niet erg vinden)

  • 18 Augustus 2016 - 10:18

    Ursula:


  • 18 Augustus 2016 - 10:37

    Ursula:

    Opnieuw dan maar...

    Die schapen in Nieuwegein :-) :-)
    Mooi verslag weer, ik las vanochtend in de krant over Juba, word je ook niet blij van. Zijn daar nog kennissen van jou actief? Ik zal weer eens wat vaker je verhalen lezen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Guido

Fysiotherapeut voor het International Committee of the Red Cross (ICRC)

Actief sinds 22 Juni 2008
Verslag gelezen: 328
Totaal aantal bezoekers 180840

Voorgaande reizen:

01 Januari 2024 - 28 Februari 2024

Gaza strook

01 Augustus 2023 - 31 Januari 2024

Jemen

01 September 2022 - 01 Maart 2023

Oekraine

15 Oktober 2020 - 14 April 2022

Syrië

06 Februari 2020 - 01 Oktober 2020

Mosul 2

18 December 2018 - 18 December 2019

Pakistan

17 Oktober 2017 - 16 November 2018

Zuid-Sudan (2)

25 Januari 2017 - 31 Augustus 2017

Noord-Irak

17 Januari 2016 - 31 Januari 2017

Ethiopië

16 November 2014 - 16 November 2015

Zuid Sudan

17 Februari 2014 - 16 Oktober 2014

Irak

18 September 2013 - 09 December 2013

Syrië

13 Maart 2012 - 30 April 2013

Noord korea

Landen bezocht: