Do they know it’s Christmas at all? - Reisverslag uit Rumbek, Zuid Sudan van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Do they know it’s Christmas at all? - Reisverslag uit Rumbek, Zuid Sudan van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Do they know it’s Christmas at all?

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

21 December 2014 | Zuid Sudan, Rumbek

Om te beginnen wil ik iedereen vanuit het zonnige zuiden een fijne kerst en alvast een goed en gezond 2015 wensen. Dit jaar heb ik helaas niet de mogelijkheid om naar Nederland te komen, waardoor ik kerst in Juba zal doorbrengen. Kan ik gelijker tijd de decennia oude vraag van Band Aid beantwoorden: “Ja, ze weten dat het kerst is”. Al weken zijn de voorbereidingen in volle gang. Veel mensen in de stad zijn hun reizen naar huis om kerst met hun familie te vieren aan het regelen, aangezien de meesten niet uit de stad komen. Dat wil zeggen, voor diegenen die het zich kunnen veroorloven of waarvoor hun dorpen nog bestaan. Voor diegenen die in de stad blijven, worden de kerst diensten in de kerken voorbereid. Dit betekend dat er regelmatig kerstliederen door de omgeving schallen. En niet alleen de Christelijke liederen, maar ook “Jingle Bells”, “Let it snow” en “I’m dreaming of a white Christmas”. Een vreemde gewaarwording, aangezien met het eindigen van het regensiezoen, de temperatuur ook gestegen is en het bij 40+ graden het moeilijk dromen is van een witte kerst.

Het droge seizoen is dus aangebroken en zelfs de wolken laten zich zelden nog zien. Nadeel, van opkomst tot ondergang schijnt de zon volop en dus is de hitte enorm. Gelukkig koelt het hier ’s nachts wel af tot een lekker frisse 20-25 graden. Nadeel is wel weer dat vanwege de veiligheid, we niet met open raam mogen slapen. Een groot voordeel van het droge seizoen is de afwezigheid van de muggen en daarmee is de angst voor malaria ook een stuk minder.

Het werk is nu ook echt begonnen. De helft van deze maand in Rumbek (1 van de 2 plaatsen buiten Juba, waar ik werk) doorgebracht. Een zeer groot verschil met Juba. Waar Juba een echte stad is met zijn chaotische en drukke verkeer, is Rumbek een rustig stadje. De (onverharde) wegen worden meer gebruikt door de koeien, dan door auto’s. De koeien zijn hier erg belangrijk en dat weten ze, dus waarom zouden ze aan de kant gaan voor een auto. Door het gebrek aan auto’s bestaan er hier dus geen files, maar wel kun je vertraging oplopen door de koeien op de weg.

Verder is Rumbek en paradijs voor vogelspotters. Het is geweldig om voor de deur van mijn huisje te zitten en te kijken naar de vogels in alle kleuren en maten langs te zien komen. Van parkiet-achtige vogels tot de grote gieren en maraboes.

Naast de mooie fauna, zijn er natuurlijk ook minder leuke gasten hier. Zo zaten wij lekker tv te kijken toen er plotseling iets zwarts door de huiskamer kwam. Iedereen geschrokken en kijkend in de richting waar het naar toe ging. Lag er naast de TV een vleermuis. Nadat hij (en wij) van de schrik bekomen was, probeerde het in paniek weg te komen. Helaas bleef hij vlak langs het plafond vliegen en kon het de deur niet meer vinden. Toen hij ook nog duikvluchten naar ons ging maken, zijn we toch maar naar buiten gegaan. Toen kwam de vraag, hoe krijgen wij het hier weg. Iedereen die binnen kwam werd aangevallen en het laatste dat wij wilden was gebeten worden door een vleermuis. Uiteindelijk maar besloten om alle ramen en deuren op te zetten, lichten uit te doen en naar de slaapkamers te gaan. Dit was denk ik het beste dat we konden doen, want de volgende morgen was hij verdwenen.

5 december, voor de vorm, mijn schoen gezet (je bent Nederlands of je bent het niet) en daarna lopen klagen dat ik er niets in had gekregen (nogmaals, je bent Nederlander of je bent het niet), blijkt dat Sinterklaas hier een dag later komt. Blijkt hij ook nog eens gevoel voor humor te hebben. Toen ik ’s ochtends mijn schoenen aan wilde doen, kwam er een of andere kakkerlak-achtig insect uit zetten (toch goed dat ik altijd mijn schoenen uit klop, voordat ik ze aan trek). Weer een les geleerd, niet klagen als je eigenlijk weinig reden hebt om te klagen.

Naast al de avonturen en de mooie omgeving, moet er ook gewoon gewerkt worden. Het is moeilijk in woorden te zeggen wat ik hier precies doe. Gelukkig heeft ICRC een aantal korte filmpjes gemaakt over het werk dat wij hier doen. Eén daarvan gaat over mijn werk. Dit filmpje zegt meer dan duizend woorden:

Voor de duidelijkheid: de foto's bij dit reisverslag zijn van internet en dus niet van mijzelf.

Dat was het weer voor deze keer, nogmaals fijne dagen en al het goeds voor volgend jaar.

• 21 December 2014 - 10:30

Ursula:

Guidoooooo, ik heb smakelijk gelachen om je verslag, je was op dreef! Prachtig! Merry X-MAS en een goed 2015, ook voor je omgeving daar!

• 21 December 2014 - 10:52

Piet Optiek:

Hoi Guido,
    Grappig om te lezen dat ze zo fanatiek aan kerst doen:) En troost je, hier is het ook niet wit hoor, graadje of 12, heerlijk warm;) Geniet van je werk, de kerstdagen en natuurlijk jij ook een heel gelukkig, gezond en veilig nieuwjaar! xx Piet

• 21 December 2014 - 11:43

Pa:

Hier (Nederland) vond je nooit erg een kikker of muis in je schoen te krijgen.
    Wat is nou het verschil.
    Een groene kerst bij 40 C is aantrekkelijker dan bij 8C lijkt me.
    En dromen van een witte Kerst kan altijd ook in de tropen. Kerst is een tijd van wonderen!

• 21 December 2014 - 14:40

Trix:

Mooi verslag weer!
    Ik wens jou ook een mooi en succesvol 2015.

• 01 Januari 2015 - 11:03

Roel:

Leuk verslag Guido en dank voor de YouTube link!! Succes daar en tot mailens.
    Groeten,
    Roel