Cycloon overleeft - Reisverslag uit Hamhŭng, Noord-Korea van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Cycloon overleeft - Reisverslag uit Hamhŭng, Noord-Korea van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Cycloon overleeft

Blijf op de hoogte en volg Guido

31 Augustus 2012 | Noord-Korea, Hamhŭng

Hallo allemaal,
Even een korte update. Lachten we maandagochtend onze collega's in Pyongyang uit dat de cycloon recht op hun afkwam en wij naar hamhung vertrokken. Blijkt er aan de oostkust een andere cycloon zich te ontwikkelen. En raad wat, deze was iets groter en heftiger dan die Pyongyang bezocht.
We konden dinsdag, tussen de omwaaiende bomen en hoogspanningsmasten door, nog net in het hotel komen. De zee was mooi wild, maar goed kijken was niet mogelijk omdat er vanalles en nog wat door de lucht vloog en het buiten dus te gevaarlijk werd. Binnen alles dus maar afgewacht. Uiteraard hadden ze voor de veiligheid de stroom afgesloten, dus toch maar vroeg naar bed. Gelukkig slaap ik overal lekker doorheen, terwijl mijn collega's amper een oog hadden dichtgedaan.
Het eerste dat me de volgende ochtend opviel, was dat het uitzicht vanuit mijn kamer aanzienlijk was verbeterd. Geen enkele boom blokkeerde nog mijn uitzicht op de zee. Buiten gekomen, bleek waarom dit was. Alles lag keurig verspreid op de grond. Aangezien het weer nu schitterend was, lekker zonnetje en totaal windstil, op naar het strand om de zee van dichtbij te bekijken. De zee had behoorlijk huisgehouden die nacht, want een groot deel van de dijk / duin was met muur en al verdwenen en ook de grote metalen parasols waren totaal verdwenen.
De wegen waren te gevaarlijk om te berijden, dus moesten we noodgedwongen in het hotel blijven. Nu zagen we de echte Koreaanse mentaliteit; binnen een uur waren alle omgewaaide bomen verwijderd en lag er geen blaadje meer op de grond en zag het hotel terrein er uit alsof er niets gebeurd was. Ook alle aangespoelde rommel op het strand was ij de loop van de ochtend geheel verdwenen. Alleen de muur was nog niet gerepareerd.
Toen we de volgende dag weer naar het werk konden, was ook daar nauwelijks te zien wat er zich had afgespeeld. Alleen de maisvelden lagen er treurig en verwoest bij. Weer een tegenslag in de voedselvoorziening voor dit jaar. Wel zagen we dat er minder bomen stonden dan voorheen, maar ik denk dat menig toerist (die nu ook weer die kant op kwamen) zich niet kon voorstellen dat er iets gebeurd was.
Een nieuwe ervaring rijker dus, zonder ernstige gevolgen voor mij dan. Wel kwamen we in het ziekenhuis een flink aantal patiënten tegen die letsel hadden opgelopen door de storm.

• 31 Augustus 2012 - 16:31

Piet Optiek:

Hey Guido, goed om te lezen dat je er heelhuids vanaf bent gekomen, maar minder voor de bevolking inderdaad. Hier heeft het dan ook een beetje gewaaid, in verhouding tot bij jullie is dit een zuchtje...Maar morgen voorspellen ze weer beter weer. Groetjes Piet

• 12 September 2012 - 10:25

Ursula: