Toch nog een feestdag - Reisverslag uit Sariwŏn, Noord-Korea van Guido Versloot - WaarBenJij.nu Toch nog een feestdag - Reisverslag uit Sariwŏn, Noord-Korea van Guido Versloot - WaarBenJij.nu

Toch nog een feestdag

Door: Guido

Blijf op de hoogte en volg Guido

13 Mei 2012 | Noord-Korea, Sariwŏn

Hallo allemaal,
Dacht ik dat alle feestdagen nu eindelijk over waren en we vol aan het werk konden, bestaat er nog zoiets als de Internationale dag van het Rode Kruis. Hiervoor werden we uitgenodigd om een middelbare school in Pyongyang te bezoeken. Na een toespraak van de directeur op het schoolplein, kregen we een rondleiding langs verschillende klassen. De kinderen lieten o.a. scheikunde proefjes zien en uiteraard bezochten we de EHBO-lessen, die verzorgd worden door de jeugdafdeling van het Nationale Rode Kruis hier. Vervolgens naar de aula voor een dans en muziekvoorstelling. Ongelooflijk hoe goed deze kinderen hun instrumenten beheersen en natuurlijk ontkwamen wij er niet aan om mee te dansen. Dacht ik dat ik een lompe Hollandse danser was, blijken bijna alle Europeanen mensen van onze groep totaal niet te kunnen dansen. Lachen kunnen we echter wel (m.n. om ons zelf). Na afloop moesten wij nog een minuutje of 10 wachten, totdat diverse belangrijke mensen hun interviews hadden gedaan. Ik heb van die gelegenheid gebruik gemaakt om met de leerlingen te voetballen op het schoolplein. Het was weer even helemaal als vroeger. Toen zaterdag de Engelstalige krant van Noord-Korea op de mat lag, stond er een klein verslag over deze gebeurtenis in. En wie stond er weer pontificaal op de bijbehorende foto???

Vrijdagochtend ontving ik een telefoontje van de VN-arts in Pyongyang. De vrouw van 1 van de ambassadeurs had 3 weken geleden een herseninfarct gehad en had fysiotherapie nodig. Zij kan pas half juni naar huis vliegen dus zochten zij een goede fysiotherapeut in Pyongyang. Hij vroeg of ik dat op mij wilde nemen. Eerst voelde ik mij zeer vereerd, maar pas later drong het besef tot mij door dat ik (samen met mijn collega van de ICRC) de enige westers opgeleide fysiotherapeut in DPRK ben. Een vreemd besef, maar ik blijf het een eer vinden dat hij mij dat gevraagd heeft.
Zaterdagmiddag met de arts naar de ambassade gegaan en bijna 1 uur lang gewerkt. Ik was nog nooit een ambassade binnen geweest, behalve een loket om visumaanvraag of iets dergelijks, maar zeker niet de woonvertrekken. Ook leuk om hier een keer fysiotherapie te doen bij een patiënt die begrijpt wat je aan het doen bent.

  • 13 Mei 2012 - 20:23

    Piet Optiek:

    Hey Guido, leuk dat je daar in de krant staat, het blijft een hele belevenis he, je maakt toch weer iedere keer wat anders mee, geniet ervan, groetjes Piet

  • 20 Mei 2012 - 17:58

    Ursula:

    Wat een fotogeniek type ben je toch, uniek om zo in de krant te komen! Ik smul iedere keer van je verhalen, dus blijf ons vooral voeden (geen fazant graag). Enne... wat lag er op die BBQ?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noord-Korea, Sariwŏn

Noord korea

Met ICRC een jaartje werken in DPRK

Recente Reisverslagen:

30 April 2013

Weer thuis

15 April 2013

Laatste berichtje uit Korea

16 Maart 2013

Verjaardagen en Cambodia

11 Februari 2013

Gelukkig lunar Nieuwjaar

15 Januari 2013

kerst en nieuwjaar
Guido

Fysiotherapeut voor het International Committee of the Red Cross (ICRC)

Actief sinds 22 Juni 2008
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 180818

Voorgaande reizen:

01 Januari 2024 - 28 Februari 2024

Gaza strook

01 Augustus 2023 - 31 Januari 2024

Jemen

01 September 2022 - 01 Maart 2023

Oekraine

15 Oktober 2020 - 14 April 2022

Syrië

06 Februari 2020 - 01 Oktober 2020

Mosul 2

18 December 2018 - 18 December 2019

Pakistan

17 Oktober 2017 - 16 November 2018

Zuid-Sudan (2)

25 Januari 2017 - 31 Augustus 2017

Noord-Irak

17 Januari 2016 - 31 Januari 2017

Ethiopië

16 November 2014 - 16 November 2015

Zuid Sudan

17 Februari 2014 - 16 Oktober 2014

Irak

18 September 2013 - 09 December 2013

Syrië

13 Maart 2012 - 30 April 2013

Noord korea

Landen bezocht: